Tretiakovgalleriet

Leninstaty

Igår åkte jag och Camilla in till det nya Tretiakovgalleriet för att titta på konst. Det var som vanligt intressant, mycket för att jag fick se många tavlor av abstrakt konst som tex Kandinsky. Jag vet inte varför jag älskar hans tavlor och liknande tavlor, men förmodligen för färgerna, geometrin och sammansättningen i tavlorna.
Blev nästan lyrisk när man såg tavlorna på långt håll. Fann också andra konstärer som jag helt enkelt inte vetat om. Ryska konstnärer som inte är lika kända som Chagall och Kandinsky, men defentitivt lika skickliga och skapande.

Det nya museet innehåller konst från 1900-talet och är ganska intressant att studera med tanke på förrevolutinär konst och hur konsten utvecklades under sovjettiden. Mycket holografiskt, tekniskt och framförallt patriotiskt.
Galleriet innehåller inte bara tavlor utan också en mängd statyer och tv-visningar i flera rum som visar händelser i konstsammanhang och verkliga händelser under sovjettiden te x skördefester, rivningen och återuppbyggnaden av Frälsarkatedralen och inspelningar från andra världskriget (vilket ryssarna kallar "det stora fosterländska kriget).

I tretiakovgalleriet har det oftast en tillfällig utställning. Just nu kan man se svart/vita fotografier från 70-talet. De var minst lika intressanta. De visade vanliga människor och deras livsöden under Bresjnev-tiden. Ganska fantastiskt att beskåda då många bilder avspeglade ett inte alltför glamoröst liv som man många gånger kanske inte ville visa i den dåvarande sovjetstaten.

Efter galleriet lunchade vi och besökte därefter Dom Knigi för att se om det hade kommit in något intressant. Alltid lika roligt att besöka bokhandlar. De är oftast stora, välfyllda butiker där man kan hitta i stort sett allt.
Camilla och jag inhandlade varsin ny almanacka 2010 och varsin karta. Sen var det dags att gå mot Leninstatyn. Jag har själv aldrig promenerat i det området, bara åkt bil, så jag tänkte passa på att plåta lite. För det mesta glömmer jag kameran hemma. Jag skämtade med Camilla och sa att jag var tvungen nu att plåta Leninstatyn eftersom jag oförhappans fått en ny hobby - Leninstatyer från olika städer i Ryssland. Det blev ju några under Transibiriska resan så det var väl attan om jag inte ska ha honom på kort i den staden jag bor i. Nå, nu är han plåtad.

Det blev en lång dag med många nya intressanta intryck. Glad att vi åkte kollektivt. Det var helstopp i trafiken på trädgårdsringen i centrum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0