Segerdagen

Avslutningen på segerparaden

Det har varit en helt fantastisk dag i Moskva. Det är Segerdagen och det firas i varje liten vrå.
Trots lördag ställde vi klockan på 6.00 för att hinna rasta Ulla och komma iväg i bra tid. Vid 8.00 var vi ett gäng från svenska ambassaden som drog upp till metro vid universitetet för att ta oss in till kärnan av centrum. Hela stan var i stort sett avstängd så det var på södra sidan vi fick tips om att stå för att se paraden och lyckas ta foton. Det var ju ganska mycket folk på plats redan när vi kom, men vi lyckades klämma in oss och fick faktiskt ganska bra bilder.

Tyvärr fick ju ju inte se trupperna till fots eftersom dessa tar en annan väg ut från Kreml (och dit in kommer ju man knappast inte) men resterande förband for framför oss på andra sidan Moskvafloden. Stämningen stod ju givetvis ryssarna för med tjoande "urra" osv. Ja,den var helt klart värd att se, man rycktes med i stämningen. Hela vårt gäng glömde av saluten som vi alla trodde skulle börja vid tio, så när det väl small tjugo över tio med tio kanoner åt gången hoppade vi högt allihop. Det blev en så pass tryckvåg att träden böjde sig och vi stod ganska nära så då kan ni föreställa er hur HÖGT ljudet var! Jag hade ståpäls i en kvart efteråt...

Ikväll har det varit ett enormt fyrverkeri på flertalet ställe i Moskva. Roger vandrade upp med ett gäng till utskiksplatsen för att titta på allt som riggads upp för kvällen. Själv stannade jag kvar hemma då jag inte ville lämna Ulla själv under raketuppskjutningen. Vi har segerparken alldeles intill och jag kan lova att det var ett fyverkeri som heter duga. Nu är åtminstonde raketerna över och jag ska gå med Ulla på sista promenaden. Kan tänka mig att det finns många glada och överförfriskade människor på gatorna ikväll.

Kommentarer
Postat av: Cita med Iver

Vilken häftig bild! Såg att Annika hade bild på Ulla på deras pensionatssida (för inte finns det väl så många rottisullor?).

Kan du inte ta bilder på fröken och lägga ut? :-)

2009-05-11 @ 23:24:24
Postat av: Nanne

AHH, kul att höra av dig. Har varit ute på din hemsida och följt Iver! Har bara suttit vid datorn någon enstaka gång. Har mest pluggat, varit på utflykter och pkanterat blommor till balkongen.



Jo visst är det Ulla på Ankans sida. Jag ska ta fler bilder nu när vi är ute mer och vandrar i vackra parker. Dessutom har lata jag införskaffat en ny kompaktkamera. Jag är supernöjd med den. Ska bara sätta in skivan i datorn och lära mig lite mer. Det är ganska mycket detaler och menyer på den. Men du vet ju hur gamla Macanvändare är...:-)



På tal om annat så kommer vi snart hem på semester, det är bara en månad kvar nu. Hoppas att vi kan ses då!!

2009-05-12 @ 06:18:09
Postat av: Cita med Iver

Ser verkligen fram emot att ni kommer hem snart och hoppas att ni har lite tid att träffas! Det känns lite tomt när man åker till Vad-gropen och går med hundarna när man inte kan få för sig att ta en sväng förbi er. :-)

2009-05-13 @ 00:11:07
URL: http://iver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0