Mosfilm

Filmstaden i Mosfilm

Idag har jag varit och vandrat i en mycket gammal stad...
Nja, åtminstonde sedan 2003 enligt informationen utanför.
Jag har varit och besökt Mosfilm. Rysslands mycket gamla och stora filmstudio. Enligt uppslagsverk den äldsta och största i Europa. Här spelades många kända Sovjetiska filmer in och än idag är det full fart i byggnaderna med både film inspelningar, musikvideos o dy.

Vi besökte museet som innehöll ett flertal riktigt gamla fordon. Alla i körbart skick. Kul att se de gamla KGB bilarna, ambulanser och andra div. fordon man knappt kunde gissa sig till vad de hade för funktion. Exakta kopior på gamla landåer och vagnar från de gamla tsartiderna fanns också att beskåda.
Det fanns även scener från kända filmer uppbyggda. En del ganska makabra tyckte en del. Sedan fick vi se en stor kreation av vackra kläder. Vissa av dem kom från två kända ryska modehus innan revolutionen. Vi fick se hur man tillverkade masker av monster o dy. Håruppsättningar från en dansfilm som var enorma. Dock vägde dessa inte mer än 300 gr. eftersom just de var gjorda av ett speciellt material från Japan.
Förutom allt det fanns det mängder med montrar som innehöll olika rekvisita (kameror, vapen, minibyggnader etc), bildrum, posters div. utmärkelser, tja allt man kan tänka sig finnas kring filmer.

Vi besökte även en film studio som de höll på att jobba i, fick information hur scener spelas in som ex. undervattensinspelningar (ubåtar, dykare, minor), kameravinklar, ljus och färgsättningar i miljön.. Det var intressant vad man kan bli lurad på film!!
Där fick vi tyvärr inte fotografera, annars var det fritt fram för foto på hela området.

Det var en mycket intressant dag ihop en ett gäng glada och trevliga damer tillhörande försvarsavdelningarna från olika ambassader. Roger jobbade, men jag tror (och vet) att det här var nog kanske inte hans grej. Det var nog mer en Nannegrej som han bruka säga.

CITA .kan du skicka mig din mailadress igen. Har helt försvunnit och hittade den inte på din blogg. Jag skulle ju skicka dig bilden på mig som hhmm fotomodell:-)

Kommentarer
Postat av: Cita

Det där lät intressant! Det där kunde ha varit en citagrej. ;-)

2009-05-19 @ 21:13:05
URL: http://iver.blogg.se/
Postat av: Cita

Iver och jag är på Öland på första (av fem) träffar med etologiutbildning för Lars Fält! Ju närmare Kalmar jag kom desto mer tänkte jag på hur ofta du åkte ner samma väg. :-) Du måste ha "bott" på Öland på somrarna, eller? ;-) Imorgon eftermiddag åker vi hemåt igen.

2009-05-30 @ 21:20:28
Postat av: Nanne

Guu vad härligt! Visst bodde man på Öland om somrarna. Det var där jag äntligen fick Klang att förstå att det faktiskt ÄR skönt att simma och bada. Och vad jag förstå så har ni riktigt vackert väder just nu. Nåja, jag kommer snart hem själv, men då kanske det regnar!?

Vi har haft fullt upp med gäster och kommer att få nya i övermorgon så nu måste jag tvätta upp och städa inför det. Därför har jag inte hunnit blogga osv, men jag har tagit en massa kort på alla utflyckter.

Hörs snart och lycka till på Öland och utbildningen.

2009-06-01 @ 12:21:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0