Åter i Moskva

Simon och Louise

Tja då var semestern över och man var ju knappast piggare för det. Det var många som "slet" i oss och tyckte att vi kunde umgås hela tiden åt ALLA håll. Det var faktiskt ganska skönt att styra resan tillbaka till Moskva igen. Förutom de vi inte hann att besöka. Jätteledsen Cita, jag hade verkligen velat spendera en dag med er! Men vi har beslutat oss för att resa inkognita ett par veckor nästa år innan vi talar om att vi är hemma. Tänkte ata om för de jag verkligen vill träffa. OBS! Tystnadsplikt!

Nåväl, resan gick bra och var en intressant upplevelse. Lite speciellt är det ju i själva Ryssland. Vi stannade och rastade Ulla flera ggr,  åt på små "hak" under vägen .Trevliga fik med riktigt god mat.
Finland har jag faktiskt inte heller åkt i förut, men det skilde ju inte mycket från Sverige. Tja det skulle ju vara skyltarna då, men det stod på svenska under...Här var det faktiskt riktigt skönt. Man kunde göra sig förstådd överallt och inget onödigt tjafs i tullen som det var på ryska sidan.

Simon (min son) och hans flickvän följde med oss tillbaka och stannde drygt en vecka. Det var trevligt. Hade sett fram emot det länge. Tyvärr gick tiden alldeles för fort och hux-flux var vi ensamma igen. Ett par dagar! Sen kom det installatörer från Sverige och dessa hjälpte vi runt lite i Moskva. Resturanger, Metro och sevärdheter. Det är inte lätt alla gånger när det mesta står skrivet med kyrilliska bokstäver och väldigt få talar engelska.

Annars går dagarna med ryska lektioner som jag har lagt ner själen i nu inför resan med Transibiriska järnvägen. Vi ska åka den ryska, långa vägen ända till Vladivostok och inget "jäkla fusk" som Camilla uttrycker sig. Vi är tre damer som åker (fyra från början) den 26 aug. och kommer hem igen sent den 8 sept. Under resans gång kommer vi att stanna i Irkutsk, Listvjanka vid Bajkalsjön, Ulan Ude och slutmålet Vladivostok. Därifrån flyger vi hem igen. Till resan hade jag tänkt att ta med en bra ryggsäck från Sverige när vi var hemma. Det var det enda jag INTE skulle glömma och det var det enda jag glömde. Tja, få hasa mig iväg till Sportmaster och se om de säljer några vettiga ryggsäckar. Vad göra.
Men det är mycket som ska tänkas igenom. Gäller att inte glömma något väsentligt. Skulle inte förvåna mig om jag upptäcker att kameran ligger hemma när tåget rullar iväg!

Just nu sitter jag och väntar på att Roger ska sluta för dagen. Vi har bestämt för att ta en ordenligt lång promenad tillsammans med Ulla och kanske äta en blini under vägen. Hörs!

Kommentarer
Postat av: Cita

Himla spännande och kul när du lär dig ryska och ska ut på resa. Om jag inte minns fel så har du språkhuvud. =) Jag skulle nog ha svårt med språket, men förstår att det är en viktig del av att kunna känna sig "hemma" i ett annat land.

Kul med bild på Simon och flickvännen! Om man får önska så vill jag se en bild på Ulla. :D



Våran semester är slut nu och det känns lite trögt att komma igen. Tur man inte har längre semester ;-) för vi skulle lätt kunna vänja oss med att inte behöva göra något. Hörs snart igen!

2009-08-07 @ 01:21:29
Postat av: Nanne

Så er semester är oxå till enda...

Här rusar tiden fram. Roger och jag har nu gjort ett seriöst försök att börja ett nytt liv. Mindre, nyttigare mat, långa promenader med Ulla och börjat träna i gymmet! Det var väl tusan om man inte skulle bli piggare och samtidigt rasa i vikt.

Ska försöka komma ihåg att ta kameran med oss när vi promenera. Kul att ha bilder från andra ställen än bara ambassaden!

Just nu sitter och jag och väntar på att vår lärarinna i ryska ska komma, efter det är det helg. Skönt att kunna sova ut imorgon...

2009-08-07 @ 06:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0