Nytt händer hela tiden

Jag hade tänkt att blogga lite oftare, men jag väntade på bilder från Love (de som har labbetiken), för jag glömde ju givetvis min egna kamera och gör det varenda gång jag går ut! Nu behöver jag dessutom köpa nya batterier då jag "lånade" kamerans till den sladdlösa musen.

I lördags åkte jag och Roger själva för första gången ut till Awah för att veckohandla. Man handlar bara högst en gång i veckan för stressen är så enormt hög både i trafiken och inne i affären, sen får man köpa till lite tillbhör man saknar i vår lilla kvartersbutik Anglia.
Det var ganska bra trafik på morgonen, annars är trafiken här i Moskva en ren katastrof! Man får vara med om det mesta. Tre filer kan plötsligt bli fem och bäst vad man kör kan någon göra en "göteborgare" framför ögonen på en. Man måste vara på helspänn och rejält fräck själv för att överleva en dag i trafiken. Nu i höst är den tydligen värre än någonsin och vägnätet här hinner inte riktigt med alla Moskvabor som köper bilar.

I söndags åkte vi in till centrum för att shoppa och flanera på Moskvas kända gata gamla Arbat. Jag hittade en riktigt fin "Fader Frost" i en stadsägd souvenirbutik med bra priser. Nu får han ingå i min övriga tomtesamling. Har även sett en massa andra typiskt ryska hantverk som jag i framtiden kan tänka mig inhandla, b la målade vinglas. Otroligt vackra!

I övrigt går veckorna alldeles för snabbt. Vi har ryska lektioner mån, ons och fredag, så mycket av tiden försvinner där, men jag vill verkligen lära mig språket för att kunna förstå och göra mig förstådd ordentligt. Det är inte många själar som talar engelska här, inte ens bland ungdomarna. Man blir både förvånad och överlycklig när någon gör det.

Igår, tisdag, var jag med Marie på föreläsning hemma hos en medlem i Swea (svensktalande kvinnor utomlands). Det var en rysk dam som ska komma en gång i månaden och tala om ryssland, kulturen, politiken e t c. Hon var mycket bra föreläsare och dessutom talade hon engelska riktigt bra. Jag blev givetvis medlem eftersom jag ser fram emot fler föreläsningar. Swea ordnar dessutom guidade turer, morgonpromenader, ,lunher m.m.

Ikväll ska vi gå över till Tyska ambassaden och äta moddag i deras resturant, sen ska jag verkligen ta mig i kragen och försöka ta med min kamera nästa gång jag går ut. Som det ser ut nu kommer jag förmodligen inte att ha en bild med mig den

Kommentarer
Postat av: Anonym

Förstår att veckorna går snabbt! Här med. Har dåligt samvete att jag inte gjort i ordning Ivers blogg, men den kommer. :-)



Vad kul att höra vad ni pysslar med! Hörs snart!

2008-10-01 @ 22:21:45
Postat av: Nanne

Det ska bli kul när du får tid med Ivers plats i etern! Ser fram emot att få höra vad du tycker om din nya familjemedlem, hur han utvecklas och hur vassa gäddtänderna är:-)

När allt nytt har lagt sig här ska jag göra om Zoolens hemsida till vår sida i Moskva där man kan lägga upp bilder på hur vi bor, vart vi har varit och tankar om det nya landet.

2008-10-07 @ 07:14:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0