Luciatåg i residentet

Luciatåget från Svenska skolan i Moskva

Nu börjar det verkligen att drar ihop sig till jul. I onsdags var vi inbjudna till lussetåg hos ambassadören. Det var riktigt trevlig och stämningsfullt. Det var nästan så att en tår kom fram. Lustigt vad man kan reagera annorlunda. Hemma säger jag alltid att jag ska ställa klockan tidigt för att gå upp och titta på lucia, men som vanligt brukar det aldrig bli av och inte gör det något heller. Men här, i ett annat land mad avsaknad av svenska tradioner betyder helt plötsligt mycket mer. Det ska bli kul och se om de andra högtiderna blir likadana eller om det var för lussetåget man reagerade så.

På fredagen var vi ute och åt julmiddag på Goodman med Rogers "killar". Det var en jättetrevlig kväll. Grabbarna är roliga och pratglada. Lite synd att alla inte kan göra sig förstådda, men får vi bara studera ryska ett tag till så kommer nog konversationen igång med dem också.

På lördagen skulle Roger och jag varit inne på Tyska ambassaden och lyssnat på manskören som framförde julsånger och rysk folkmusik, men både Roger och jag var så in i bomben trötta i lördags att vi sov, tittade på film och bara tog det lugnt i störasta allmänhet. Jag misstänker att vi går omkring och bär på någon elak förkylning. Muskler värker, näsan rinner och för min del är jag nästan helt stopp i halsen. Få se hur det blir. Jul blir det ändå!

På söndagen var vi ute vid Izmaylova igen. Denna gång åkte vi för att införskaffa oss fler filmer till jul. Vi hittade 20 stycken. Jag har gått och väntat på att prins Caspian skulle komma, men när vi nu kom ut var den givetvis redan slutsåld. Nåja, Roger funderar på att följa med Love ut på söndag. Då lovade killen att han skulle ha den igen. I a f hittade vi Mama Mia och den var helt klart sevärd.

Idag har vi haft ryska för sista gången innan jul. Nu är det en massa förberedelse att göra samt ett par inbjudningar att gå på, sen är det äntligen JUL.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0