Julstämning i Moskva

Skridskor på Röda Torget

Ja, nu går dagarna för fullt igen. Har varit sjuk i influensa, sen har det varit så mycket att göra med ryskan, Ulla och julförberedelser att jag helt enkelt inte har tagit mig tid att blogga. Så, hmm, det börjar snart likna månadsberättelser istället för blogg.

Under tiden som har gått har vi varit och införskaffat oss en gran, lite ryskt pynt och hunnit med avskedsfest av Andrej som har hjälpt Roger nu i början av hans jobb här på ambassaden. Andrej var förut s k försteman av de lokalanställda men skulle ha slutat lagom till vi kom. Nu var han så snäll och stannade kvar ett par månader för att hjälpa Roger igång då Roger inte kunde ett ord ryska när vi anlände.
På kvällen satt vi och pratade om att få besöka lite mer genuint Ryssland än vad Moskva kan erbjuda och då nämnde Lolita, som jobbar i kansliet att hon skulle ta kontakt med sina släktingar som bor 70 mil härifrån, att få komma och stanna över en långhelg. De bor alldeles intill Volgafloden. Hon nämnde det igen igår, så det verkar som att det kan bli av. Hoppas.
Sen ska vi åka utanför Moskva och besöka byn där Andrej växte upp. Just sådana utflyckter ser jag fram emot eftersom det blir så annorlunda mot att bara vara i Moskva hela tiden. Visserligen finns det hur mycket som helst att se, göra och uppleva i staden, men man finner knappast den berömda ryska gästvänligheten här i stressen. Det är lite för mycket folk för det.

Igår kväll tröttnade vi på att vara inne på ambassadområdet och beslutade oss för att åka in till centrum och bara strosa omkring och titta på all juldekoration. Det fanns slingor och granar överallt. Imponerande att det fanns stora julgranskulor i överflöd i varje gran och att de dessutom får vara ifred. Sen gick vi bortåt Lubjanka, gamla KGB´s högkvarter för att besöka en liten genuin rysk pub som Roger var på för ett par veckor sedan då jag låg sjuk i flensan. Den var riktigt mysig. Nere i en källare, sliten, trevlig och väldigt billig för att vara inne i centrum. Vår kvarterspub här ute vid ambassaden är faktiskt dyrare. Vi tog en bit mat och ett par öl sen var vi tyvärr tvugna att bege oss hemåt lagom till uppträdandet började. Tydligen har de uppträdande i stort sett varje kväll där. Det är det som är charmigt med pubarna här, åtminstonde de vi hittills har besökt (visserligen inte många!), är att de är ofta är belägna i källarlokaler med flera rum och för det mesta har de uppträden av något slag.

När vi kom hem läste jag hundsport som min mycket goda vän Annika lagt ut en förmögenhet på att skicka till mig. Hon kunde inte låta bli då ett av reportagen handlade om de Moskovitiska herrelösa hundarna. Tack Annika!!
Reportaget stämde mycket väl in med det vi upplever och har hört om de här i Moskva. Dessutom springer vi på dem i stort sett varje dag. De är olika flockar som "äger" sitt egna territorium och det finns faktiskt många människor här som matar dem på bestämda platser. I början tyckte jag det var otäckt att gå med egen hund och möta dem, men nu vet de vilka vi är så det går bara bra.

Nu i eftermiddag ska jag sätta mig och studera ryska för i helgen blr det en av Moskvas största julbazarer på SAS Radisson. Det är womens internationel som håller i den och det är ca 30 länder som deltar. Alla intäkter går till behövande här i landet. T ex barn med särskilda behov, soppkök för uteliggare och till hemlösa djur för att nämna några.

Ne, nu måste jag sätta igång och plugga och jag hoppas att det kommer att bli lite mer konternuelig bloggande framöver.


Kommentarer
Postat av: JE

Var finns vodkan

2008-12-13 @ 12:27:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0